Ota - přestavba Š110 R na Š130 RS

Přestavba Š110 R na Š130 RS 

Počátkem sedmdesátých let když jsem byl v učení ( obor automechanik ), jako každý kluk jsem snil o Škodě 110 R. No a později v AZNP Mladá Boleslav vyrobených cca 38 ks vozidel Škoda 130 RS bylo něco jako zázrak - i když já měl trochu štěstí a jako mladý „mechanik“ ( nejprve mytí oken a kola, později auto elektrika ) jsem se k Š 130 RS dostal na rallye.

Abych si na „stará kolena“ splnil svůj sen z mládí, koupil jsem v roce 2009 Škodu 110 R, kterou jsem chtěl přestavět na Š130 RS. Auto bylo ale v dobrém stavu, tak jsem ho nechal jako originál na číslech a momentálně připravuji díly na kompletní rekonstrukci.

Na plánovanou přestavbu jsem proto později koupil na Slovensku Škodu 110 R, která byla v docela dobrém stavu, ne moc napadená korozí, ale relativně "citlivě tunerem“.

Od počátku jsem věděl, že nechci dělat zcela přesnou kopii Š130RS ( on byl stejně každý kus originál ). Rozhodl jsem, že se nebudu bránit použít některé ne zcela originální součástky, ale tak, aby nebyl narušen původní vzhled vozidla.

Velmi stručně k samotné přestavbě

Vozidlo jsem „do šroubku“ rozebral, oddělil jsem použitelné a nepoužitelné díly, karoserii jsem zbavil všech vrstev „ochranných“ nátěrů, pod kterými bylo samozřejmě nejvíce koroze ( ručně - po zkušenosti se synovým Fordem Escort MK2 - jsem se chtěl vyhnout pískování i tlakové vodě ).

Karoserie:

Veškerá korozí napadená místa jsem vyřezal a nahradil novými díly, případně vyvařil „záplatami“ a velmi pečlivě vše přebrousil:

  • současně s tím jsem rozšířil zadní podběhy, odstranil střechu, opláštění dveří, vyřezal vše „nepotřebné“ s ohledem na snížení hmotnosti a naopak jsem přidělal veškeré držáky, výztuhy - prostě vše, co Š 130 RS má proti Š 110 R navíc nebo jinak
  • asi nejvíce práce dalo kompletní předělání a vyztužení uchycení pro stavitelné zadní pružící a tlumící jednotky
  • následně jsem nechal u profesionálů do karoserie vevařit rám dle přílohy J
  • dost práce dalo utěsnění chladiče, aby "netáhlo" kolem a vše šlo skrz chladič
  • karoserii jsem komplet osadil laminátovými blatníky a kapotami, nalepil a nanýtoval jsem hliníkovou střechu a opláštění dveří - no prostě jsem vše spasoval

Tím byla karoserie až na lak hotová - abych předešel tomu, že jsem na něco zapomněl - což se samozřejmě v několika případech stalo - rozhodl jsem, že vozidlo dám komplet dohromady ještě před lakem.

Přední náprava z Š120 M:

  • ( hřebenové řízení, široká ramena ) nápravnice komplet převařena ramena vyztužena
  • stavitelné pružící a tlumící jednotky
  • kloubová hřídel volantu
  • volant kopie Personal

Zadní náprava:

  • vlečená ramena vyrobena s využitím dílů z Š136 Rapid
  • stavitelné pružící a tlumící jednotky

Brzdy:

  • 2 soudobé brzdové válce se stavitelným přepákováním pro nastavení poměru brzdného účinku vpředu/vzadu, bez posilovače
  • vpředu - moderní čtyřpístové brzdiče, větrané kotouče
  • vzadu - čtyřlístky Škoda - pro provozní brzdu využit na každém kole 1 pár pístů
  • ruční brzda - hydraulická - ovládací páka před řadící pákou - využit druhý pár pístů
  • rozvod - komplet hadicemi PTFE

Motor:

  • blok Š136 Rapid, hliníková osmi kanálová hlava, kliková hřídel a ojnice sériové, lehce leštěné
  • vačka 300/300
  • rovné sání s nástavci, karburátory Veber 45, nátrubky, bavlněné filtry
  • výfuk – svody ocelové 4 do 1, příčný tlumič ( lehce utlumený )
  • rozdělovač klasický bez podtlaku
  • mokrá olejová vana
  • uložení na tvrdých silentblocích

Chlazení:

  • ocelový chladič vpředu svisle, pomocný ventilátor průměr 160 mm spínaný ručně
  • rozvod chladící kapaliny ohýbané nerez trubky průměr 35 mm pružně uložené v karoserii
  • velké čerpadlo, expanzní nádoba
  • chladič oleje - výměník olej/voda pod olejovým filtrem

Spojka:

  • s talířovou pružinou
  • průměr 190 mm
  • sportovní obložení

Převodovka:

  • 5 rychlostí ( s odstupňováním na kopce )
  • bez synchron
  • samosvorný diferenciál

Elektrika:

  • dělaný svazek
  • většina ovládání mezi sedadly
  • relátka na spínání světel
  • gelový akumulátor 25 Ah
  • šestipólový odpojovač baterie s nouzovým ovládáním zvenku

Palubní deska:

  • otáčkoměr, tachometr, tlak oleje, teplota vody a oleje, napětí a stav paliva
  • kontrolky
  • samonosná vyrobena z eloxovaného hliníku
  • symboly a popis vyrobeny gravírováním

Sedačky:

  • soudobé sportovní
  • poloha stavitelná volbou otvorů na držácích sedadel
  • šestibodové 4" pasy

Kola dělená ARC:

  • vpředu - lomené středy - pneu 160/530R13
  • vzadu - rovné středy - pneu 210/530R13

Zasklení:

  • přední okno - originál lepené
  • boční a zadní okna - Lexan 4 mm - ve dveřích šoupata

Povrchová úprava:

  • karoserie – červená uvnitř i vně
  • většina šroubovaných dílů - černá otěruvzdorná barva
  • rám - černý matný
  • šrouby a většina malých dílů zinkováno chemicky
  • pruhy a nápisy - polep


Výše jsou v bodech popsány cca 3 roky práce - samozřejmě ve chvílích volna – zpočátku ne zcela příjemné a čisté - ale čím více se práce blížila ke konci - tím více to člověka prostě baví. Až na rám, převodovku a lak jsem dělal vše sám.

Co se týká shánění dílů - zde jsem dost „záviděl“ synovi, který dělá Fordy Escort (MK1 a MK2 ) - on prostě vše koupí ( a kupodivu ani ne draho ) ve Velké Británii. Já jsem využíval známých z mládí, někdy pomohla náhoda, ale většinu dílů jsem koupil prostřednictvím bazar.skodateam.cz.

Po dlouhém zvažování různých pro a proti jsem se rozhodl, že Š130 RS prodám. Jsou velmi omezené možnosti, kde si s tím zajezdit, na letiště do Hoškovic nás nechtějí pouštět, autodrom v Sosnové koupila Kooperativa a příšerně zdražili volné ježdění atd. atd. No a aby to stálo v hale pod plachtou mi připadá hloupé.

Fotogalerie

Počet fotografií: 94

Stránka 1 z 4